Djupt inne i de dimhöljda skogarna, där mossan växer tjock över stenarna och nattvinden viskar mellan träden, sägs ett märkligt väsen fortfarande vandra. Ett väsen som är hälften människa och hälften get. Ett väsen med horn, klövar och ett leende som både lockar och skrämmer. Faunen.
I antikens berättelser framställdes fauner ofta som naturandar, fria, vilda och bundna till skogens kraft. Men bakom den romantiska bilden av dansande väsen och förförisk musik döljer sig något äldre och betydligt mörkare.

Ett väsen från den uråldriga skogen
Fauner har sina rötter i den romerska mytologin och liknar de grekiska satyrerna. De beskrevs som väsen som levde långt från människors städer, djupt inne bland berg, grottor och skogar där solen knappt nådde marken. De var naturens barn, ostyriga, kaotiska och styrda av instinkt snarare än moral.
Många gamla berättelser beskriver hur resenärer kunde höra flöjtmusik eka genom skogen sent på natten. Den som följde ljudet riskerade att aldrig hitta tillbaka igen. Vissa sade att fauner använde musiken för att förvirra människor, dra dem djupare in bland träden och skilja dem från verkligheten.
När gryningen kom återfanns ibland endast fotspår i leran. Eller ingenting alls.

Faunens ansikte
I konst och myter framställs faunen ofta som charmig och nästan vacker, men samtidigt märkligt obehaglig. De mänskliga dragen blandas med något djuriskt, horn som sticker fram ur håret, gyllene ögon som glimmar i mörkret och klövar som lämnar märken i skogens jord.
Det sägs att mötet med en faun skapade en känsla av både trygghet och skräck samtidigt. Som om kroppen visste att något var fel, trots att sinnet ville stanna kvar.
Deras skratt beskrivs ofta som varmt och lockande på avstånd, men nära inpå låter det mer som ett rovdjurs morrande.

Förförare eller rovdjur?
Gamla legender målade ofta upp fauner som förföriska väsen som drogs till människor. Men i de äldre och mindre romantiserade berättelserna framstår de snarare som farliga krafter från naturens mörka sida. Faunen symboliserade människans okontrollerade drifter, lust, vrede, hunger och galenskap.
I vissa berättelser kunde människor som mötte en faun drabbas av vansinne. De började höra musik där ingen spelade, se gestalter mellan träden eller känna en ständig längtan tillbaka till skogen. Som om något kallade på dem.
I antikens värld fanns till och med ett ord för den plötsliga skräck som kunde drabba människor ute i ödsliga marker: panik. Ordet sägs komma från guden Pan, ett väsen nära besläktat med faunerna. Man trodde att Pan kunde inge ren, djurisk terror i människors hjärtan bara genom sin närvaro. Och kanske lever den rädslan fortfarande kvar.

Fauner i modern tid
Trots att fauner ofta dyker upp i fantasy och sagor idag finns något uråldrigt kvar i deras symbolik. De representerar den del av naturen som människan aldrig riktigt kunnat tämja. Skogen har alltid varit både vacker och farlig.
Kanske är det därför berättelserna om fauner fortfarande fascinerar oss. För innerst inne vet vi att det finns platser där civilisationens regler känns långt borta. Platser där mörkret mellan träden känns levande.
Och om du någon gång vandrar ensam genom en tyst skog och hör svag flöjtmusik långt borta, följ den inte.

8 svar till ”Skogens vilda väsen mellan lust och mörker”

  1. Karoleen profilbild

    Intressant, har aldrig förknippat Fauner med något läskigt tidigare. Utan att de varit lite luriga spelevinkar. Men det kanske kommer från Narnia?

    En mycket märkligt varelse det där, varför man nu ska blanda människa och djur. Undrar var det kom ifrån? Halva varelsen är mänsklig och halva djurisk, Fauner, Minutauren, Sjöjungfrun, Centaurer osv. Mycket konstigt 🫣

    Jag funderade också vidare på varför geten också på något sätt representerar djävulen. Var getter bara så konstiga och mystiska så att man helt enkelt förknippade dem med djävulen? Ibland har ju getter läskiga ögon, så det kanske har något med det att göra?

    Gillad av 1 person

    1. Midnattstankar profilbild

      Jag har också funderat varför man kopplar geten till djävulen. För att dom är ju egentligen inte direkt onda av sig. Men det kanske är som du säger, att ögonen är som dom är, obehagliga.

      Gillad av 1 person

  2. ★ Orsakulla mamma vid 20 - Dalaliv, finporslin & pudelliv ★ profilbild

    Vilket otroligt suggestivt och vackert inlägg. Det känns nästan som att skogen blir en egen karaktär här – både lockande och farlig på samma gång. Jag älskar hur du fångar den där känslan av att naturen kan vara fylld av både lust, mystik och ett mörker som ligger och vibrerar under ytan. Språket är så målande att man nästan känner doften av fuktig mossa och hör grenarna knäcka i bakgrunden medan man läser.

    Det är något särskilt med berättelser om skogens väsen och det okända, för de väcker både nyfikenhet och uråldrig rädsla samtidigt. Du lyckas verkligen fånga den känslan här. Väldigt starkt och stämningsfullt skrivet!

    Gillad av 1 person

    1. Midnattstankar profilbild

      Tack för de värmande och fina orden. Dom värmer otroligt mycket.

      Gilla

  3. fighterwomen09 profilbild

    Det känns som att Fauner har man sett på film bland annat. Att dem inte är så läskiga. Men att man ska vara aktsam när man hör dov musik.
    Mycket fint inlägg 😊

    Ta hand om dig & va rädd om dig❣️🤗

    Gillad av 1 person

    1. Midnattstankar profilbild

      Jag upplever att i filmer så är fauner goda och snälla.

      Gilla

  4. corkystyle profilbild

    Jag kommer direkt och tänka på Narnia speciellt första filmen som kom 2005. Har själv inte läst något om Fauner förut. Som jag sagt förut så skriver du på ett sätt så det är lätt att förstå och du förklarar det på så bra sätt.

    Gillad av 1 person

    1. Midnattstankar profilbild

      Jag tänkte också på Narnia när jag börja googla runt om Fauner.

      Gilla

Lämna en kommentar

Midnattstankar

Välkommen till mig. Ni kommer att följa med mig på alla små och stora vägar och stigar i min vardag. Vissa är rakare än andra.

Låt oss ansluta